Tanorexia!

Min granne Anna kom ut en dag på gården och sa till mig; Linn jag vet vad vi har, vi har tanorexia!
Tanorexia är ingen sjukdom men det är ett beroende av att hela tiden se brun ut. Man solar solarium alldeles för mycket och kanske använder brun utan sol hela tiden.
Jag solar solarium för mycket men har blivit bättre på att låta bli. Jag tycker det är så skönt att lägga sig 20min i värmen och bara koppla bort allting annat. Det är min lilla egentid som gör att jag bara kan vila i värmen..
Jag använder också brun utan sol (inte på flera veckor nu under sommaren) som gör att jag inte solar solarium så ofta, vilket är kanonbra :)
Jag tycker personligen att man ser fräschare ut om man är lite brun i ansiktet och på kroppen. Jag gör det för att JAG mår bra av det och känner mig fräschare.

TIPS:
Så solar du säkrast
Rödhåriga och ljushylta drabbas lättare av hudcancer.
De bör ta det särskilt försiktigt i solen.
Kan vara ärftligt.
Om du har både en pappa och en farfar som fått hudcancer är risken större att även du drabbas.
Det är helt okej att sola utomhus.
Se till att begränsa solningen till cirka 30 minuter/dag.
Har du fått fler bruna prickar på huden? Eller har prickarna förändrats i storlek och färg?
Gå till läkaren.
Ju tidigare symptomen upptäcks desto lättare är det att behandla.
Genomsnittsåldern för att drabbas av hudcancer är 50 år.
Men sjukdomen är jämt fördelad
i åldrarna från 25 år och uppåt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0